SIEMENS Simcenter Amesim’de Hidrolik Çok Diskli Kavramaların Sistem Simülasyonu

SIEMENS Simcenter Amesim yazılımı ile hidrolik çok diskli kavramaları modelleyebilir ve kolayca sistem simülasyonunu gerçekleştirebilirsiniz. Ön tasarım aşamasındayken çok diskli kavramanızın parametre tayinini gerçekleştirebilirsiniz. Diskleri ayırmak, kavramak için minimum piston basıncı veya yay kuvvetini, sızdırmazlık problemi var mı gibi hidrolik çok diskli kavramalar için önemli problemlere cevap bulabilirsiniz.

Hidrolik çok diskli kavramalar otomatik transmisyon sistemlerinin en önemli parçalarındandır. Bu hidrolik kavramalar uygulanan tahriğin fiziksel tipine göre ikiye ayrılır:
1. Basınca bağlı kavramalar
2. Yaylı kavramalar

1. Basınca Bağlı Kavramalar

Şekil 1: Basınca Bağlı Kavrama
Şekil 2: Yaylı Kavrama

Basınca bağlı bir kavrama, başlangıçta yay ile kavrama ayrık durumda ve tahrik pistonundaki basıncı artırarak kavrama işlemi gerçekleştiren hidrolik tahrikli kavramadır.

Şekil 3: Debriyaj Ayrılmış
Şekil 4: Debriyaj Kavramış
Şekil 5: Basınca bağlı kavrama modeli

2. Yaylı Kavramalar
Yaylı kavramalarda ise başlangıçta yay ile diskler kavranmış halde ve tahrik pistonundaki basıncı artırarak diskleri ayırma işlemini gerçekleştiren hidrolik tahrikli kavramadır.

Şekil 6: Yaylı kavrama modeli

Basınca bağlı kavrama ile yaylı kavramaların aralarındaki temel fark çekme yayının pozisyonu ve pistonların aktif yüzeyleridir. Diğer tüm fiziksel fenomenleri benzerdir.

Hidrolik çok diskli kavramalar modellenirken ele alınacak başlıca durumlar;
– Kavrama plakaların ataleti
– Disklerin ataleti
– Kavrama sürtünmesi
– Sızdırmazlık sürtünmesi
– Piston ve çekme yayı
– Hidrolik hacim

Basınca bağlı ve yaylı kavramalara ek olarak merkezkaç kuvvetinin etkisinin dahil edildiği santrifüj destekli kavramalarda modellenebilir.

Şekil 7: Basınca bağlı kavramanın santrifüj destekli modeli
Şekil 8: Yaylı kavramanın santrifüj destekli modeli

Bazı sistem simülasyonu sonuçları;
Basınca bağlı kavrama için ;
– Basınca kaynağına karşın pistonda oluşan basınç ile plaka ve disk taraflarında gerçekleşen şaft hızları

– Merkezkaç etkisinden dolayı oluşan kuvvet, sıvı seviyesi ve hacim doluluk oranı

Basınca bağlı kavrama- santrifüj destekli için ;
– Basınc kaynaklarına karşın pistonlarda oluşan basınçlar ile plaka ve disk taraflarında gerçekleşen şaft hızları

– Merkezkaç etkisinden dolayı oluşan kuvvetler, sıvı seviyeleri ve hacim doluluk oranları

SIEMENS Simcenter Amesim yazılımları hakkındaki sorularınız için lütfen DTA Mühendislik Nümerik Analizler Bölümü mühendisleriyle iletişime geçiniz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *